RSS

Manchester United Mengheret Blackpool Kembali Ke Divisyen 2



J.S Park menjaringkan gol pertama buat united

Manchester United menutup Liga Perdana Inggris pada musim ini dengan mengalahkan Blackpool 4-2 di Stadium Old Trafford, malam tadi. Dengan kemenengan Manchester United tadi, sekaligus mengheret Blackpool kembali ke divisyen 2.

Kekalahan itu membuat Blackpool berada di tangga 19 dengan jumlah mata sebanyak 39. Blackpool merupakan pasukan promosi musim lalu. Sementara United kukuh di atas dengan keunggulan sembilan mata di depan Chelsea.

Walaupon kemenangan akhir pertandingan ini tidak mempengaruhi kedudukan United, pasukan United tidak memberi laluan kepada Blackpool. United ingin memberikan kegembiraan bagi penyokongnya yang hadir di Old Trafford.

United berjaya mengungguli dahulu dengan menjaringkan gol pada minit ke-21 melalui Park Ji Sung. Setelah menerima umpan dari Dimitar Berbatov, pemain asal Korea Selatan itu memasukkan bola ke dalam melepasi penjaga golnya, Matthew Gilks.

Lima minit sebelum separuh masa pertama berakhir, Blackpool berhasil menyamakan kedudukan melalui tendangan bebas Charlie Adam. Tendangan bebas diberikan kepada Blackpool akibat pelanggaran yang dilakukan oleh Nemanja Vidic.

Diseparuh masa kedua kedua, Blackpool mencuba mengasak pertahanan United dengan serangan laju. Tendangan bebas Adam nyaris melepasi gawang Edwin van der Sar pada minit ke-48, tapi kali ini penjaga gol United itu mampu menggagalkannya.

Blackpool terus mengasak apabila Gary Taylor-Fletcher membawa pasukan Ian Holloway ini unggul pada minit ke-57. Dengan menyambut umpan David Vaughan, Taylor-Fletcher merembat untuk dan melepasi gawang tuan rumah.

Gol itu membuat peminat Blackpool yang berada di Old Trafford bersorak kegirangan. Namun, peminat pasukan Blackpool kembali senyap enam minit kemudian setelah rembatan Anderson tidak boleh ditangkap Gilks.

Peminat Blackpool semakin membisu ketika Ian Evatt melakukan gol bunuh diri pada minit ke-74 setelah ia salah menjangka umpan silang pemain pengganti Chris Smalling. Evatt nyaris membayar kesalahannya lima minit kemudian, namun boleh digagalkan Van der Sar.

Blackpool terus diasak ketika Michael Owen menjaringkan gol keempat United pada minit ke-81, sekaligus menutup perlawanan dengan kemenangan 4-2.


 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors